annelielizabeth.blogg.se

NI GÖDER DISKRIMINERINGEN

Publicerad 2010-11-11 04:55:33 i Skönhetsidealet,

Ännu ett svar på en kommentar som blev ett nytt Blogg-inlägg... Kommentaren var från Johanna på Slitz (som jag tyvärr lyckades radera tillsammans med alla andra kommentarer);

Det är det som är så sorgligt; att Slitz inte vågar bryta det där snäva mönstret och kan ta in en tjock tjej på omslaget en enda gång!! Jag har mailat Stefan Jensen flera gånger men bara fått tillbaka alla mail; noreply... Vore underbart om du kunde vidarebefordra min länk till min blogg, så kan han läsa inläggen där när tid finns. Både du och Jensen kan ju läsa de andra på samma tema också;  t.ex "Medias marionetter", "Den bantningstid nu kommer" och "Bingo Rimér måste våga gå med förlust".
 
Apropå det du säger om att tidningen inte hade sålt bra med en svart tjej på omslaget; det är ju inte klokt att det ska vara så rasistiskt!! Även om det inte skulle sälja så jävla bra till en början är jag övertygad om att det skulle göra det så småningom. Nån gång måste man ju våga ta det där första steget, men om alla har dollartecken i ögonen och skiter i konsekvenserna av skönhetsidealet så kommer det fan aldrig bli nån förändring...



Om du har fått uppfattningen att jag fördömer tjejerna som är med i Slitz så har du missförstått mig helt! Jag dömer ingen. Jag tycker det är jävligt sorgligt när jag vet att de ändrat på sig för att kunna få vara med på omslaget; när jag vet på vilka premisser de får vara med... Det är alltså inte tjejerna, smalheten och storbystheten i sig jag vänder mig emot, utan att det BARA är den kroppstypen som anses vara sexig i en sedvanlig herrtidning som Slitz. Jag borde till exempel också kunna få vara omlagstjej, MED synliga hudbristningar och hängtuttar. Allvarligt talat; tycker du att jag ska känna mig som jordens mest osexiga hela livet för att jag inte har stora, fast bröst och supersmal kropp? Borde inte även jag kunna få lov att anses sexig?

Läsarnas behov pratar du om och skyller ifrån dig, men du säger ju rent ut, på ditt diplomatiska vis, att jag är oattraktiv. Jag passar inte in i sexighetens mall med min okonventionella kropp. Du och Slitz-redaktionen bidrar ju till att jag (och alla andra som har en okonventionell kroppstyp; det vill säga majoriteten av alla kvinnliga varelser på hela jordklotet!) ständigt känner att vi inte duger, att vi inte är sexiga, att vi är fula och oattraktiva. Jag fattar att er tidning inte skulle sälja bra med mig på omslaget, men om ni skulle tillåta en mindre konventionell kropp som posör skulle ni kunna gå i bräschen för en omvälvande förändring, nåt som inte skulle ge nån vinst utan snarare förlust (rent ekomomiskt) till en början, men som så småningom faktiskt skulle kunna bidra till många människors välmående... Ju fler okonventionella kroppar på Slitz omslag (naturligtvis lika naket och sexigt som tidigare) desto mer kommer folk kunna öppna upp sig för det sexiga i oretuscherade, naturliga kroppar. Är du med mig? Tills sist skulle folk acceptera alla möjliga olika kroppstyper som sexiga. Och där och då kommer ni kunna gå med BÅDE samhällelig och ekonomisk vinst! Ni tänker så vanvettigt kortsiktigt!!



Som det ser ut nu står ni ju faktiskt för ren diskriminering när ni säger att du som är tjock, svart och har lite hängiga bröst inte är sexig! Våga istället detta: ena månaden en svart tjej på omslaget, andra månaden en tjock tjej på omslaget, tredje månaden en jättesmal plattbröstad tjej på omslaget, fjärde månaden är super-vältränad tjej med stenhårda muskler på omslaget, femte månaden en trebarnsmamma med degig/hängig mage och hängbröst på omslaget osv; Alla i sexiga underkläder; i sexiga & utmanande poser; det ska vara uppenbart att kvinnan på bilden utstrålar sexighet och inget à la Linda Skugge (vars "utvik" misslyckades monumentalt, enligt mig, eftersom hela hennes kroppshållning talade för något asexuellt; det var inget sexigt alls över den där bilden. Kroppshållningen och hela arrangemanget såg mer ut att visa en självmordsbenägen, oerhört trött mamma utan tillstymmelse till lust snarare än en sexig utviksmamma... ). Jag fattar inte hur ni bara kan säga "det är vad  folk vill ha, så då får vi leverera det..." Ni göder ju diskrimineringen! Vi översköljs av alla retuscherade bilder på smala tutt-brudar och det ger ångest!!! Man blir hjärntvättad!!! Man hatar sin kropp för att den inte alls stämmer överens med den där Slitz-bilden av hur en kropp ska se ut om en ska vara snygg och sexig. Man vill bli smal och bantar! Man får ätstörningar!! Man föraktar sig själv!! Man får ångest!! Man får panikattacker! Man vill inte ha sex för man hatar sin kropp och kan inte slappna av i sängen!!

Det är inte så jävla lätt att stänga ute herrtidningarnas bild av vad som är sexigt; samma bild gäller fan i övrigt också; i Media i stort! Du skrev ju det också, att det proklameras vad som är rätt kroppstyp överallt i Media; man ska vara smal, lång och ha fasta, gärna stora, bröst.

 

Men ni är minst lika skyldiga som Media i övrigt; Ni levererar ju den bild av en sexig kvinna som orsakar alla bantningstips!! Ni får ju folk att vilja börja banta och förändra sitt utseende!! Utan den bilden ni ständigt påminner oss om skulle inte ett enda jävla bantningtips i hela världen behöva uppfinnas!! Ingen skulle få för sig att ens komma på idén att gå och lyfta tuttarna! Ser du bara en liten del av den stora bilden undrar jag? Utan er - inga bantningstips! Utan er - ingen smalhetshysteri! När fan ska det bli nån förändring om alla tänker som ni? ALDRIG!? Och varför i helvete gör ni inte ÅTMINSTONE samma tidning för heterosexuella kvinnor?!! Då är det ÅTMINSTONE lika jävla illa för alla... Det finns ingen motsvarighet till herrrtidningarna ju! Ser man en naken hunk på omslaget är det antingen en bögtidning eller nån träningstidning som typ "Body".



Vi kvinnor översköljs med tjejer i utmanande poser i damtidningarna också! Är vi alla lesbiska undrar jag? Varför har inte vi en massa nakna snubbar som står och ser kåta ut på varende bild i typ TARA, Amelia, Vecko Revyn mfl??? Det existerar ju för fan inte!!!



Om ni nu vägrar inse er skuld i folksjukdomen som florerar; smalhetshysterin etc, slå då för fan på stort och dra igång en tidning till!!! En för heterosexuella tjejer, kvinnor och tanter! En damtidning som har exakt samma betydelse för hetero-brudar som herrtidningarna har för hetero-snubbar. Jag lovar att de skulle springa benen till små köttstumpar; kvinnorna, om de får nys om att det kommit en damtidning full med nakna, vältränade snubbar (lika för dem; det ska INTE vara en enda degig ölmage!!!!)/Ann-Eli Ps. Tack för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg Ds.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2010-11-15 08:13:15

Tack för ditt mail, har vidarebefodrat ditt brev nu som du bad mig om. Även om vi inte tycker lika om allt, så har det varit intressant att diskutera med dig.

MVH

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2010-11-16 16:09:21

Så, nu har jag gjort så jag inte behöver granska/godkänna kommentarerna innan de publiceras; så det blir lite lättare att debattera kring mina inlägg.

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2010-11-17 14:14:21

Detsamma!! Kom gärna med nya kommentarer; allt är ju raderat nu...

Postat av: Lisa

Publicerad 2011-01-08 17:31:54

En utopi vore ju ett samhälle där människor inte byggde upp sin självkänsla på huruvida de uppfattades som sexiga av människor de i de flesta fall aldrig kommer att träffa och ofta inte själva är sexuellt attraherade av, men i brist på detta kan jag ha en viss förståelse för dina önskemål angående liknande tidningar för heterosexuella kvinnor samt variation på de kvinnliga modellerna i SLITZ.

Postat av: Lisa

Publicerad 2011-01-08 17:38:59

En utopi vore ju ett samhälle där människor inte byggde upp sin självkänsla på huruvida de uppfattades som sexiga av människor de i de flesta fall aldrig kommer att träffa och ofta inte själva är sexuellt attraherade av, men i brist på detta kan jag ha en viss förståelse för dina önskemål angående liknande tidningar för heterosexuella kvinnor samt variation på de kvinnliga modellerna i SLITZ.

Postat av: good luck

Publicerad 2012-07-30 13:24:01

Det verkar som du har ett par affärsidéer här och har gjort en preliminär analys av marknaden som indikerar att de segment du siktar på helt saknar konkurrens; en tidning för män med preferens för alldagliga eller fula tjejer på omslaget, en för tjejer med en massa lättklädda biffiga killar i. Du får aldrig veta om idéerna är bäriga utan att testa. Jag önskar dig lycka till!

Postat av: good luck

Publicerad 2012-07-30 13:24:03

Det verkar som du har ett par affärsidéer här och har gjort en preliminär analys av marknaden som indikerar att de segment du siktar på helt saknar konkurrens; en tidning för män med preferens för alldagliga eller fula tjejer på omslaget, en för tjejer med en massa lättklädda biffiga killar i. Du får aldrig veta om idéerna är bäriga utan att testa. Jag önskar dig lycka till!

Postat av: good luck

Publicerad 2012-07-30 13:24:04

Det verkar som du har ett par affärsidéer här och har gjort en preliminär analys av marknaden som indikerar att de segment du siktar på helt saknar konkurrens; en tidning för män med preferens för alldagliga eller fula tjejer på omslaget, en för tjejer med en massa lättklädda biffiga killar i. Du får aldrig veta om idéerna är bäriga utan att testa. Jag önskar dig lycka till!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela