annelielizabeth.blogg.se

Misantropins grogrund

Publicerad 2011-04-26 17:42:35 i Nya dikter,

Den där vedertagna rätten till andras liv för ett fullgott eget.

Det där skrupelfria begäret efter att sko sig på andra för egen vinning.

Den där totala avsaknaden av empati för andra individer förutom en själv.

Det att tro sig äga rätten att ta utan att någonsin ge tillbaka.

Det att vägra se hela bilden och tillåta sig att kisa sig genom tillvaron så stora väsentliga delar förblir skymda.

Det att alltid sätta sig själv i det främre rummet och låta det övriga utrymmet vara ständigt begränsat med undantag för vissa, enskilda...

Det att ta en annan varelses liv för att det är varje människas personliga rättighet och fullt naturligt.

Det att se oss som de överlägsna och agera sjävutnämnda, överordnade härskare.

Det att aldrig ta ställning för att det är obekvämt och lättare att bara fortsätta som förr.

Det att blint följa massan utan att ge sitt eget inre en chans att frodas.

Det att alltid nicka bifallande till de som besitter makten.

Det att vara likgiltig och blaserad och aldrig orka bry sig.

Det står mig upp i halsen och misantropin har för längesedan funnit befogad grogrund i mitt innersta rotsystem.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Ella

Publicerad 2011-05-07 15:52:13

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

Postat av: A

Publicerad 2011-05-07 16:18:48

Åh, vad trevligt! Det värmer att höra :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela