annelielizabeth.blogg.se

Ju mer alfakaroten desto mindre risk för att dö!

Publicerad 2011-01-14 07:06:55 i Hälsa,

Är förtjust i det faktum att man kommit på att ämnet alfakaroten, som finns i bland annat morötter, pumpa, mandariner, grönkål mm förlänger livet! Jag har frenetiskt knaprat morötter så jag varit helt orange och tuggar fortfarande i mig dessa gula rötter för brinnande livet. Då är det ju fantastiskt att höra att det är så jävla bra för hälsan! Tidigare har man ju mest babblat på om antioxidanten betakaroten (det som gör den gula färgen) medan alfakaroten hamnat i skymundan. Man trodde förr att tillskott med betakaroten kunde vara bra mot allehanda åkommor, men har nu forstått att så inte är fallet - ensam kan den tydligen göra mer skada än nytta, den lille gynnaren. Precis som med de flesta ämnen verkar de bäst i kombination med andra, varför det också alltid är bäst att äta frukter och grönsaker framför kosttillskott där man plockat ut ämnena var för sig.



Man har alltså sett att alfakarotenet har hög antioxidativ effekt och har förebyggande effekt på lever-, lung- och hudcancer! Och alfakaroten är i princip lika vanligt förekommande i grönsaker som betakaroten. Och det verkar inte finnas någon maxgräns utan tvärtom; ju högre halter av alfakaroten i blodet desto bättre! Ju mer alfakaroten desto mindre risk för att dö! Så för en gångs skull är kanske inte "lagom är bäst" ett motto värt att följa. Vad beträffar cancer, så är har man sett att det framför allt är mot luftrörscancer och matstrupscancer effekten är som störst.






Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela