annelielizabeth.blogg.se

MISANTROPEN I MIG GROR OCH VÄXER!!

Publicerad 2011-05-24 17:48:43 i Djurrättsfrågor & veganism,



Vad är det för feeeel på människor?! Varför besitter så otroligt få en empatisk förmåga att förstå andra varelsers lidande? Varför värderar folk bara människan som den varelse som har rätt att leva ett fullgott, långt liv utan lidande och död? Just nu HATAR jag människor (mer än vanligt) som säger att djuren ju faktiskt inte behöver lida när de dödas för att bli mat; eftersom de blir bedövade innan och därmed inte känner någon smärta. Jag blir så evinnerligt jävla jätteledsen när jag hör sådant, och dessutom blir anklagad för att bara vilja sticka ut när jag skriver om det här i bloggen. Jo, så sa man i inskränkta Årjäng till mig för 15 år sedan också; allt jag stod för; allt jag trodde på var ju bara ett sätt att försöka vara märkvärdig och sticka ut... Folk är uppenbarligen minst lika illiterata och empatistörda nu för tiden som då!

 

Ta era egna barn, bedöva dem och döda dem; jag lovar att det kommer gå ytterst smärtfritt till; barnet kommer inte ens hinna märka att det dödas. Tänk så gott med lite mjuuuukt, möööört bebiskött att steka upp, eller varför inte grilla och ha till en utsökt kall yoghurtsås och färskpotatis nu i sommar? Det tror jag bestämt jag ska göra. Gud, vad gott det ska bli!! Tror förresten att jag satsar på foster; det lär ju helt klart vara ännu godare!

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Viola

Publicerad 2011-05-26 11:26:46

och ju mer du skriker ut din smärta ju mindre påverkar du oss andra, eftersom det liksom inte är självklart att tänka och känna som du!



Och om någon vill verka för mindre lidande bland de djur som vi föder upp till slakt så är det bara löjligt i dina ögon. Lidande och död är ändock inte riktigt samma sak. Är det likgiltigt för dig hur vi hanterar boskapen? Är det verkligen lidandet du bryr dig om? De djur vi föder upp hade inte haft något liv alls utan oss så vad blir en hel livslängd då?



Vi människor dödar varandra av mycket lägre anledningar än att vi behöver mat. Så det finns verkligen brister i empatin som är mycket, mycket värre än det du engagerar dig i. Och en del njuter av andra människor lidande. Är det värre att ett djur dödas på ett någorlunda smärtfritt sätt än att det finns kvinnor som stenas för att de anklagas för att ha varit otrogna för att bara ta ett av hur många exempel som helst?



Är man besviken på människor och hatar människor kanske man engagerar sig mer i djuren än sin nästa?

Postat av: Viola

Publicerad 2011-05-26 22:11:11

har just sett bilder från massakern - beordrad av "slaktaren från Srebenica". 8000 unga män som säkert hade massor av medvetna planer och tankar om en framtid - känslomässiga band till kvinnor och barn och andra därhemma. Men det här är bara för mäktigt att bry sig i. jag skulle ju kunna skriva ett blogginlägg och svära och leva rövare men det hjälper ingen mer än att jag får utlopp för mina känslor.

Vad ska vi göra med bristen av empati för människor?

Varför tycker du inte att det är viktigast?

Postat av: Viola

Publicerad 2011-05-26 22:19:40

har just sett bilder av hur unga män blivit nedskjutna bakifrån och staplade på varandra, känner mig lite illamående när det är läggdags.

Försöker jag svära och leva rövare och vara ironisk så blir det bara patetiskt. Men du engagerar dig mer i en gris.... Det kanske ändå inte gör lika ont att engagera sig i djuren - det blir liksom inte riktigt så tungt.....

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2011-05-27 14:21:14

Jag kan inte se att det ena behöver utesluta det andra. Empati är livsviktigt, vare sig det handlar om djur eller människor. Varför skriver du inte om det? Varför uppmanar du inte folk att bli mer empatiska? Jag anser att vi alla bör ta en smula mer ansvar istället för att bara sitta stillatigande och se på. Nej, det kanske inte hjälper just dem som dött, nej, det kanske inte blir världsfred, men det kanske får en och annan liten själ att le mot kassörskan nästa gång den handlar på Ica... jag tror på ringar på vattnet - att nåt litet kan bidra till något större i det stora hela. Annars skulle jag aldrig orka bry mig, för visst kan det kännas meningslöst många gånger; klart jag kan känna en enorm frustration och maktlöshet; känna att mina ord ändå aldrig bidrar till en bättre värld. Men om alla tänkte så... vad skulle då hända? DET skulle knappast bidra till en bättre värld, eller hur? Så sätt dig nu och skriv några rader och uppmana folk att vara lite mindre egocentriska, lite mindre kalla... Jag vurmar framför allt för djuren; för de kan inte föra sina egen talan, men som sagt; det betyder ju inte att jag inte vurmar för alla människor som lider i världen. Mitt hjärta är nog stort för att rymma empati för ALLT levande.

Postat av: Viola

Publicerad 2011-05-27 17:47:15

Först vill jag säga att det inte var meningen att de skulle bli båda av de två sista inläggen. Det såg ut som det första inte kom in och så skulle jag skriva något liknande igen....



Empati är viktigt och jag känner empati för såväl djur som människor men det ligger på ett något annat plan när det gäller djur.



När jag läser det du skriver får du mig mer att tycka synd om dig än djuren. Empati kan bli missriktad också eller ta sig överdrivna former. Resultatet blir att du bränner ut dig själv på alla dessa känslor.



En och annan person kan du kanske få med dig men i det stora hela är vi och kommer att förbli allätare. Så att djur kommer att slaktas för att ätas lär du inte kunna ändra på. Thats life. Vill du verkligen göra något för att djur ska få det bättre får du först och främst utgå från en realistisk utgångspunkt och acceptera att alla inte tänker och känner som du.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela