annelielizabeth.blogg.se

DÖDEN - NÄR DEN INTE KOMMER NATURLIGT

Publicerad 2012-08-30 22:19:00 i Diverse tankar,

Att döda (mörda) en annan individ. När är det okej? Är det någonsin okej? Är det okej med dödstraff? Är det okej att döda någon i hämndsyfte? Är det okej att döda ett djur för att äta det till middag? Är det okej att döda ett djur bara för att man känner för det? Vilka får man lov att döda? Vilka människor förtjänar att den slutgiltiga döden dö? Vilka djur förtjänar dito? Förtjänar NÅGON ENDA VARELSE att döden dö? Hjälp mig lite här; snälla! Hjälp mig med era värderingar... Vad gör vissa till rättmätiga "värdefulla" individer och andra till värdelösa dödsdömda nollor? Spelar det någon roll vilka handlingar man utfört hittills i livet? Om en människa tagit en annan människas liv - förtjänar hon då döden? Är döden okej över huvud taget - om den inte sker av naturliga orsaker?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dödsstraff. Rätt eller fel? Djurslakt. Rätt eller fel? Våld över lag. Rätt eller fel? Jag är rätt klar över vad jag anser om detta ämne, men jag är bra nyfiken på folks uppfattning då det råder lika många olika åsikter om det som det existerar levande inivider på denna (snart kollapsade) planet...
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-09-05 22:35:13

Så länge det inte ställs på sin spets tror jag att de flesta är emot dödsstraff. Våld också. Slakta djur är inget de flesta vill befatta sig med men majoriteten äter ju kött så länge det är processat till någon form där man inte så tydligt ser att det är ett dött djur.

Tror apropå vad du skrev i ett annat inlägg att människor till stor del är kvar på en mer ursprunglig nivå, eller vad man ska säga. I hotfulla situationer tror jag att nästan varenda en skulle försvara sig och sina närmaste - och sina ägodelar - och långt fler än vad som själva tror det skulle kunna döda. Säkert jag också om det var en sådan situation. Däremot tror jag att det för de allra flesta krävs en extrem situation för att kunna döda en annan människa.

Att slå någon verkar däremot inte vara lika tabubelagt, i alla fall inte när alkohol är inblandat. OCh det är väl så att man agerar mer på instinkt när man är berusad. Sociala färdigheter försvinner och det är typ äta och knulla som gäller och våld är lösningen på alla konflikter. :/ Sedan är det säkert en del påfågelsbeteende på krogen som leder till bråk.

Det här med att döda djur och äta dem är mer en värderingsfråga tror jag. De flesta ser ju människan som överlägsen djuren och menar att i den här världen är det äta eller ätas som gäller. ser djur som en resurs, inte som levande varelser. Gäller även dem som själva inte kan tänka sig att slakta ett djur med egna händer.
Jag håller inte med, men jag erkänner att jag inte lever fullt ut efter mina värderingar. Blundar ofta för saker som att det är löpe i den mesta osten, vill inte riktigt tänka på hur korna och hönsen har det när jag dricker vanlig mjölk och någon enstaka gång slinker det ner en godis med gelatin i. Jag kallar mig vegetarian men skulle egentligen vara vegan om jag inte var så bekväm av mig och såg mer till mig själv än till djuren. Där tror jag att jag är som många. Det är för jobbigt att gå emot strömmen.

Fast nu när jag skriver det här så känner jag att jag verkligen borde försöka mer i alla fall. Tack vare att jag blev påmind av ditt inlägg.

Tror det är det man kan göra för att påverka. Själv tror jag inte så mycket på att provocera fram ändringar och chocka folk (även om bilder kan vara

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-09-05 22:37:15

(forts samma inlägg)
även om bilder kan vara bra att se för att liksom vakna upp och i alla fall bli medveten. Tror att man annars kommer längst genom att vara ett gott exempel. Vilket inte alltid är så lätt.

Ja, svamligt blev nog det här, men jag skrev medan jag tänkte :)

/Jennie

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-09-05 23:03:32

Jennie; tusen tack för lång kommentar :) Det var inte igår jag fick en sådan på den här bloggen :) Det uppskattas!! Javisst är det så att människor gärna blundar för fakta för att de (vi) inte vill kännas vid den mörka verkligheten, men vi kan alla ta ansvar här och nu. Det behöver faktiskt inte betyda att vi alla och envar går över till strikt veganism, men vi kan alla göra något! Vi kan börja öppna ögonen!! DET är vår förbannade plikt :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-09-05 23:43:46

Absolut. Sedan måste man ju också respektera att folk kan komma till en annan slutsats än en själv, utifrån samma fakta. Det är där jag menar att det är en värderingsfråga.
Jennie

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-09-05 23:58:31

Jennie; jo, absolut är det så... men grejen är också att vi måste börja öppna upp ögonen nu innan det är försent. Det duger tyvärr inte att "skylla på" ditten och datten... jorden går under då. Jag känner ingen som helst respekt för sådana tankegångar som handlar om att det inte är vårt ansvar och att vi är högre stående individer som förtjänar mer respekt än djuren. Det är inte ett dugg respektingivande att känna/tänka på det viset!! Alla känner nåt, så länge vi är av kött och blod. Våga känn efter och våga lita på det du känner!! Djur mördas här och nu - det handlar om LIV! Det duger inte att baar rycka på axlarna. Gör nåt!! Slopa köttet! NU! Svårare än så är det inte!!!

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2012-09-05 23:59:12

Anonym; Håller helt med!!! Det är NU! Inte sen!

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-09-06 00:32:55

Anonym: Jag vet inte om du riktade dig till mig eller till alla som läser men för min del äter jag inte kött. Däremot så stöder jag som sagt köttindustrin genom att jag äter mjölkprodukter och du har helt rätt i att det inte är bra.
Jag försökte föra något slags resonemang om varför det är svårt att nå folk i allmänhet, men det är klart att det gäller även mig.

Visst är det så att det vore guld för jorden och även mänskligheten om alla slutade äta kött. Samtidigt är jag realist. Alla kommer inte att sluta äta kött. Men kanske kan man påverka åtminstone en del till att minska på sin konsumtion. Alla steg i rätt riktning är bra, tycker jag. Även om man kan tycka att det görs för lite är lite bättre än inget.

Jennie

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2012-09-06 01:41:28

Jennie; jag är inte vegan fast jag gärna vill vara det. För mig, personligen, handlar det nog faktiskt om ekonomi, då det är dyrt att leva som man lär... Jag vet så väl, med förnuftet, att man egentligen inte alls kan skilja köttindustrin från mjölkindustrin, men lik förbannat stannar jag kvar som blott en halvmesyr-vegetarian... Känner dock att min vegetarianism inte alls är fy skam. Tvärtom! Man måste börja någonstans!!

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-09-06 07:47:44

Jo, det är det jag menar. Ett steg på vägen i alla fall!

Egentligen är det ju billigare att äta vegetariskt/veganskt än att äta kött. men allt beror ju på hur man ser det. Den som gör allt från grunden kommer rätt billigt undan men det är otroligt frestande att falla för enkla lösningar som halv- och helfabrikat och då blir det snabbt kostsamt. Sojakorvar kostar ju mer än motsvarande alternativ i charkdisken. Men att köpa torra sojabönor, blötlägga och koka och sedan använda som man vill är betydligt billigare. Men tar ju tid.

Jennie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela