annelielizabeth.blogg.se

Är vi sjuka ännu?

Publicerad 2012-12-28 00:41:00 i HBTQ & sex,

Ända fram till 1979 fanns homosexualitet med som en av många andra sjukdomar enligt Socialstyrelsens definition på dessa. 1979! Det var ju igår!!!! Två år senare föddes jag; bisexuell. 
 
Jag undrar hur mycket av denna sjukdomsstämpel som egentligen är raderad. Hur mycket som egentligen bara raderats ut på pappret men som i själva verket lever kvar i allra högsta grad. Vi lever fortfarande i ett sannerligen heteronormativt samhälle - det ser man hela tiden! Överallt basuneras det heterosexuella ut som det mest normala och självklara. Ser man ett homosexuellt förhållande på vita duken sker detta inte som vore det en självklar sak utan under parollen "Homofilm!" - ungefär som "Vi måste varna känsliga tittare..."
 
Ta bara den lilla bifogade broschyren jag fick i och med en beställning av Fritt flyt (Omega 3-kapslar) med en kille och en tjej som nojsar lite lagom sunt och hälsosamt på framsidan... När får man se två av samma kön nojsa lite gulligt på reklambladen? 
 
Det optimala livet? Man + kvinna + barn?

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela