annelielizabeth.blogg.se

Väktare

Publicerad 2012-10-27 03:13:00 i Diverse tankar,

En utländsk man och kvinna vände ut och in på sin plånbok för att ha råd med mat på Hemköp. De köpte en 5-kronors baguette samt ett paket korv som de därefter, hungrigt, delade på där de slagit sig ner på en av bänkarna Hemköp ställt fram precis intill utgången. Varför har man dessa bänkar? För att trötta (inhemska?) människor ska få vila sina ben i en sekund? Ja, förmodligen. Mer än denna vila är nämligen totalt tabu! Sitter du och, hör och häpna; ÄTER på en av dessa fisförnäma bänkar - tja... då får du en reprimand av en macho-väktare med myndig uppsyn som kommer och ber dig gå - ut i kylan, med korven otuggad och magen fortfarande kurrande...
 
 
De var två utländska hemlösa - enligt min förmodan. De var hungriga. Ute var det kallt. Alltså ville de äta sig mätta på en bänk inne i värmen. Men, se det gick inte! Vi lever nämligen i ett kallt jävla nazi-Sverige där dylik sysselsättning anses..? Provokativ? Störande? FY FAAAAAN! Det är allt jag har att säga. 
 
Den ena av dessa två; damen i äldre år, fårad i ansiktet och med ett leende, inunder sitt huckle, sade (med sitt kroppsspråk) "Snälla, kan vi få lov att äta upp vår mat i värmen innan vi blir utslängda?" Hon förstod inte väktarens svenska ord, lika lite som hon greppade hans barska engelska då han förklarade att man absolut inte fick äta där de satt och åt. Hon gestikulerade efter bästa förmåga; gjorde gesten "Please!?" varpå macho-väktaren traskade iväg till närmaste Hemköpskassörska för att be om råd. Hon var av gott virke (jag hörde hennes ord lång väg) och talade om för fjanten i myndig kostym att det inte var några som helst problem att dessa tu satt och åt sig mätta på en av Hemköps bänkar klockan 22.30 då det var ont om folk som handlade. HAHAHA!!! Där fick han!!!!!
 
 
Gud, vad jag föraktar dylika paragrafryttare som bara är ute efter att ge liv åt stupida, omänskligt hårda regler!!! Jag undrar, helt seriöst, om det inte är som så att det är en viss typ av folk som väljer att bli väktare. Råa, hårda typer som på något sjukt jävla vänster får ut något av att sätta andra, mer sårbara människor, på plats... Med tanke på alla jävla idiotväktare jag träffat på genom åren verkar det inte bättre. Min teori fick dessutom mer grogrund i och med Hemköpsscenariot ikväll... Ps. Hade väktaren så mycket som RÖRT dessa två hungriga personer för att få ut dem - då hade han fan åkt på en smäll!!! Kan även sätta tre miljoner på att han INTE bett en svensk glassätande kille i 18-års åldern att dra basta!!!!

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: of_darkness

Publicerad 2012-10-27 08:25:12

Observera att en väktare absolut inte får fysiskt avlägsna dem, lika lite som du eller jag får det.

De kan däremot gripa dem under de brott som envar får gripa för.

En ordningsvakt får däremot med stöd av polislagen avlägsan de som stör ordningen eller riskerar att störa ordningen.

Hemlösa faller tyvärr rent genrellt under den andra meningen, att de riskerar at dra till sig problem som kan störa ordningen.

De kan även tex kasta ut punkare, nynazister, veganer etc - om de nu är klädda på ett sätt som är provokativt som riskerar att skapa ordningsstörningar.

Egentligen ska paragrafen endast användas restrektift då faran för ordnings störningar är såpass överhängande att andra åtgärder är otillräckliga, men är en gummi paragraf som nyttjas hejvillt för att kasta ut den man inte vill ha eller ogillar.

Grundproblemet rent lagmässigt är att det saknas incitament för polis och ordningsvakter att tillämpa polislagen såpass restektivt som den är tänkt att göras när man läser förarbetena och för att ändra på det krävs tydligare och kännbara sanktiooner mot dem som överutnyttjar lagen och reducera de friskrivningsparagrafer som finns för poliser och göra nya förarbeten som tydligare kräver av den enskilda polismananen att ta den hänsysnen som krävs för att domstolarna ska utdömma ansvar för överutnyttjande.

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2012-10-28 01:42:50

Of_darkness; du verkar inte riktigt haja vad jag försöker säga. Jag skiter i reglerna så länge de är såpass inhumana som de är! Om jag varit väktare hade jag inte lekt paragrafryttare i möte med ett sådant här scenario över huvud taget!Hade du?! Hela poängen med mitt blogginlägg är och förblir att jag SPYR åt regel-nissar som ska visa sin överförmyndarposition jämte dem som är svaga!!!

Postat av: böna

Publicerad 2012-11-23 15:29:04

fuck ordningsmakten och länge leve humanitet. Dem flesta förnuftiga e med på det. Maskiner löser inte empati.

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2012-12-09 00:43:00

Böna; oj, har du pallat skicka en kommentar? Det var storsint ;) Ja, maskiner känns väl knappast som något värt att satsa på ett ett redan kallt och jävligt hårt samhälle... :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela