annelielizabeth.blogg.se

Respekterar du verkligen allas åsikter?

Publicerad 2014-04-10 00:06:00 i Djurrättsfrågor & veganism,

Det är ett jävla tjat om att jag måste respektera allas åsikter! Varför då? Respekterar DU allas åsikter? Respekterar du mördar-galningens åsikter; han som anser det är okej att MÖRDA? Han vill SÄKERT bli respekterad! Respekterar du pedofilens åsikter; han som anser det är okej att sätta på barn i blöja? Eller nazistens; han som anser att vi ska skalla alla svarta blodiga och sedan utvisa dem bums?! Eller förälderns åsikter; hen som anser att lite barnaga har ingen tagit skada av?

Handen på hjärtat! MÅSTE vi verkligen respektera varandras åsikter om vi seriöst menar att de är skadliga och helt fel?! NEJ det måste vi inte!! Det är ett komplett hyckleri och en förlegad floskel: "VI MÅSTE RESPEKTERA VARANDRAS ÅSIKTER!" Det måste vi så fan heller!

Nej, jag behöver inte respektera valet att äta kött. Jag kommer aldrig göra det. Därmed inte sagt att jag inte respekterar folk som äter kött i övrigt; det kan jag absolut göra! Men själva valet och den medvetna handlingen att äta och konsumera kött, och åsikten den att det är okej, behöver jag inte alls respektera. Valet att äta veganskt ska man och BÖR man dock respektera då det tvärtemot köttkonsumtionen är ett förbaskat respektingivande livsval, så DET förväntar jag mig att folk gör ;) Men inte säger jag att du MÅSTE respektera mina åsikter om anser de är helt uppåt väggarna tokiga. Jag har aldrig krävt att du skall respektera dem. Jag har bara sagt att jag som äter veganskt har rätt och du som äter kött har fel. DET är en helt annan sak ;) ;)

Ps. Jag kan tillägga att jag inte ens respekterade MINA EGNA val då jag själv åt kött. Jag begrep att det inte var en respektingivande sak att göra. Jag kände att det var något som inte var förenligt med mina värderingar om att leva kärleksfullt! Jag såg dock upp till och RESPEKTERADE alla veganer som hade tagit det rätta beslutet! Jag bad dem inte "sluta bråka" lika lite som jag ville ha deras respekt för mitt val att äta likdelar! Så sluta be mig respektera åsikten att det är okej att äta upp andra individer; för det är som att respektera våld, lidande och död - och sist jag kollade var det saker man ville undvika... Ds.

Pps. Det är skillnad på att respektera att folk tycker och att respektera VAD de tycker. Dds.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela