annelielizabeth.blogg.se

Får man skälla på en torsk?

Publicerad 2014-05-11 17:14:00 i Djurrättsfrågor & veganism,

Får höra jag ej borde ge "vanligt simpelt folk" reprimander för att de väljer att bidra till djurindustrins existens genom att köpa/äta kött. Att jag borde skälla på verksamheten/industrin i sig (vilket jag såklart också gör).

Drar direkt parallelller till annan verksamhet där individer utnyttjas så länge det finns efterfrågan. Prostitution. Sexhandel. Där vill jag mena att rätt många av oss anser att torskarna bör ge fan i att köpa sex! Skulle det inte finnas torskar skulle det heller inte finnas prostituerade.

"Men man kan ju inte dra sådana paralleller!" säger/tänker du kanske nu. Varför inte? Det kan man visst. Båda dessa verksamheter handlar om att man betalar pengar för att andra individer skall exploateras. Och varför inte säga åt en torsk att han borde ge fan i att köpa sex av horor? Varför inte säga åt en köttätare att sluta köpa kött?

Så länge det finns en efterfrågan finns det således ett utbud. Så; jo, vi måste visst kunna ställa krav på den vanliga lilla människan som håller i pengarna. För det är i det långa loppet denna som har makten.
 
Grejen med denna jämförelse är att gemene man ju faktiskt INTE köper sex. Därmed kan gemene man ganska enkelt tillåta sig att uppröras över sexhandeln. MEN; skulle det vara lika vanligt med sexköp som köttköp skulle det förmodligen bli ren kognitiv dissonans även i fråga om sexhandeln. Folk skulle slå ifrån sig alla reprimander och hävda att man ju alltid köpt sex i alla tider och att man därmed måste få lov att fortsätta göra det.... och så vidare...
 
Vill du skälla på horan här? Vill du skälla på hennes hallick? Ja, det sistnämda vill du ju! MEN; du vill givetvis även skälla på torsken i bilen - inte sant? Kontentan av min fråga är: vill du inse att efterfrågan är ett problem? Eller tror du att utbudet skulle existera utan efterfrågan?
 

 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela