annelielizabeth.blogg.se

Den egna, fria viljan är ett minne blott

Publicerad 2011-12-09 18:02:50 i Skönhetsidealet,

"Alla vuxna människor måste ta eget ansvar för sitt handlande och måste få lov att ha en egen fri vilja!"

 

Det hör man ofta som svar på frågan varför man väljer att operera om sitt yttre och göra allehanda ytliga "förbättringar". Alla måste få göra vad de vill med sina kroppar! Jo. Så måste det ju få vara. Annars vore det fascism! Folk måste få ha en egen fri vilja; ett eget ansvar. Så långt är jag totalt enig. Men låt oss gå närmare in på vad den egna, fria viljan egentligen består av... Hur fri är den egentligen? Hur egen och personlig är den egentligen?

 

Jag menar att vi alla formas av den kultur vi lever i. Av tidens skönhetsideal, normer och trender som råder i stort. Vissa trender är efemära som kommer och går under tiden som andra är mer solida och florerar länge, länge... Till den kategorin hör bland annat smalhetsidealet som trots spott och spe överlevt och råder in i det sista...

 

 

Jag vill till och med påstå att vi inte bara formas utan även hjärntvättas (mer eller mindre beroende på omständigheter så som uppväxt, den personliga förmågan att tänka medvetet och kritiskt etc), och i och med denna indoktrinering har väldigt få av oss kvar den där egna, fria viljan. Vår vilja är i mångt och mycket styrd av framför allt media och det ingår i hjärntvätten att inte kännas vid detta. Många tror således att valet att operera in silikon i brösten, förstora läpparna med fillersinjektioner och lyfta ansiktet med botox, är ett särdeles EGET, FRITT och PERSONLIGT val. Jag säger att det är MEDIAS val. Jag säger att det är MEDIA (och tillika tidens kultur i form av mode, trend, norm och ideal) som gjort sin vilja till din. Utan medias oupphörliga skönhetsideal-kampanj skulle ingen frivilligt och självmant betala 35.000 kr för få silikonbröst! Då skulle inte folk lyfta bröst och ansikte i den enorma utsträckning som nu sker. Den egna, fria viljan finns inte! Vi är alla marionetter i händerna på pengakåta människor som lever på att vi är missnöjda med våra utseenden. Den egna, fria viljan är ett minne blott! Vi är förslavade, hjärntvättade små marionettdockor som bara lever med villfarelsen att vi gör egna, personliga val. Min uppmaning till folket blir därför: RECLAIM den egna, fria viljan! Låt brösten hänga och sladdra fritt i vinden! Var den du är och ge fingret åt alla elaka tankar som handlar om att du är ful och att du borde förändra ditt utseende, för  tro mig, min vän; det är inte DINA tankar!! De tankarna är INPLANTERADE från annat håll!! Så, snälla; försök förstå att det är så här det förhåller sig! Slut fred med din kropp och älska den precis så som den är och har blivit! Det är DIN kropp och ingen ska komma och tala om för dig att den inte duger som den är!

 

 

 

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Rickard

Publicerad 2011-12-09 18:28:09

Men. De ser ju så glada ut på bilden. Och så naturliga sen. Eh.

Har inte du också oftast på dej straponstiletter, trosor, löshår och vingar? Det har jag...

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2011-12-09 18:31:27

Rickard: :) Alla gånger; har alltid bara bikini på mig. Och högklackat inomhus; som i amerikanska sitcom-tjofräs-serier :D!

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-12-09 19:58:22

Det roliga är ju att det där är de kurviga modellerna...

Postat av: Gunilla "tjenamoss :)" Haglöf

Publicerad 2011-12-10 05:27:59

Så sant, så sant. Och det blir värre och värre man skulle hoppas att det skulle komma en motrörelse som på 70-talet. Typ bränna B-H:n det brukar gå i cykler det där. Jag tycker att det har blivit LITE bättre nu. Ett tag var alla tjejer blonderade och uppuffade på ett eller annat sätt. Jag tycker det är lite mindre silikonbröst nu, eller jag kanske har fel.

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2011-12-10 18:40:13

Gunilla; Jag tycker var och varannan ung tjej ser ut att ha silikontuttar... :(

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela