annelielizabeth.blogg.se

Det har vi gjort i alla tider - ohållbart argument

Publicerad 2016-05-12 14:14:00 i Könsroller och invanda mönster,

Vad kallar du dessa bakverk?

 

Det människan alltid gjort behöver inte per automatik vara rätt! Vare sig det handlar om "vi har ätit kött i alla tider!" eller "Vi har alltid kallat chokladbollen för n*gerboll". Det där att man gjort en sak länge och därmed tror det är okej... alltså? Vad?! Lägg ner det där bara - rakt av. Tänk snarare totalt tvärtom: "Nu har vi gjort detta sedan urminnes tider - låt oss granska hur vi egentligen förhåller oss till detta idag 2016. Efter lång tid bör man nog uppdatera ett och annat med nutida ögon och inte bara fortsätta i gamla mossiga spår av gammal trygg vana.

Läs:
"Jag får höra folk säga "men vi har alltid sagt n*gerboll" och "till och med på min mormors tid sa de n*gerboll". Det får mig att fundera: Varför tror ni det var så? Har ni glömt bort att synen på mörkhyade under "er mormors tid" var ännu värre än nu? Har ni glömt bort att rasismen var så mycket större förr? Har ni inget logiskt tänkande så ni kan förstå att ordet n*gerboll ej användes för att hedra mörkhyade, utan snarare tvärtom?

"Men det finns ju finska pinnar. Det är rasistiskt." Finska pinnar är skapta i Finland. "Då får vi sluta säga vitlök också då". Om du på fullaste allvar jämför ett ord som n*ger med lökar tycker jag synd om dig. Du kan inte ha någon verklighetsuppfattning."
Läs hela: http://nyheter24.se/debatt/792888-ngerboll-ar-rasistiskt-och-saol-gor-helt-ratt-som-tar-bort-det


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela