annelielizabeth.blogg.se

Det finns hopp... eller?

Publicerad 2012-04-05 02:45:33 i Djurrättsfrågor & veganism,

Heja 7 Eleven som testat att sälja helveganska sojakorvar (vilket gått alldeles förträffligt bra; enligt personalen som jag just precis har pratat med) och nu inväntar vidare direktiv från ledningen angående huruvida en fortsatt försäljning ska äga rum eller inte. Håller tummarna!! Ps. De grillar dessa sojakorvar på samma grillhäll som brödet - inte på samma grillhäll som de vanliga kadaverkorvarna :) Ds.

 

"Jaha? Vem bryr sig? Jag har käkat kött hela, långa livet... couldn´t care less! Kött är ju gott!!"  - Är det din första tanke som dyker upp när du läst mina ovationer? Nå? Handen på hjärtat? Fundera då en sekund på varför det är det första du tänker. Blir du må hända en smula provocerad kanske? Varför? Vad blir ditt svar? Om du, för ett ögonblick, testar att hålla med mig... VAD är det, inuti dig, som händer då? Vilka känslor ger sig till känna inuti dig? Testa!! Fundera! VAD är det egentligen som får mig att om och om igen tjata om detta ämne? Fråga dig själv varför (VARFÖR?!!) du ska äta kött... Fråga dig själv varifrån detta kött kommer från... Kommer det ner på din tallrik av sig självt kanske? Helt frivilligt? Dimper det ner som en färdig maträtt för dig att sätta tänderna i? Vad är det du egentligen äter? Är det måhända en del av ett (före detta) livs levande djur? Hur känns det att tänka på att detta levande djur har blivit dödat för att just du ska få mat på din tallrik? Känns det fortfarande som att du inte kunde bry dig mindre, eller känner du kanske att det här pratet börjat vidröra en del av dig (och dina innersta känslor) och väcker en känsla av att utnyttjandet av andra levande varelser faktiskt är fel?

 

 

Okej... du känner dig fortfarande grymt less på det jag vill säga i detta blogginlägg. Du känner och tänker "Men sluta!! Varför ska jag sluta äta kött?! GUD, vad du är jobbig!! Det är ju till och med OTRENDIGT att va PK numer! ORKA!!!! Jag tänker fan inte sluta äta kött!!" Stanna upp nu... Tänk nu tanken: "Skulle jag vilja att min hund dödades för att bli till någon jävla middag?" Jag gissar att du omedelbart skulle svara "NEJ!", högljutt och utan pardon, på den frågan (annars tycker jag att du ska söka hjälp!). Applicera sedan de känslorna kring ditt eget husdjur (vare sig det rör sig om en hamster eller en häst) på grisarna, hönorna, korna etc som blir till gemene mans middag... Vad är skillnaden?


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela