annelielizabeth.blogg.se

Kort (nåja; relativt) om den magiska vitlöken

Publicerad 2012-08-31 22:44:00 i Hälsa,

Vitlök; Allium Sativum, är ju nästan för bra för att vara sann. Den är nästintill magisk!! Jag älskar tveklöst vitlök!!! Jag är nog lite vitlöksfrälst skulle jag kunna påstå... Kanske skulle öppna upp en liten kyrka där man tillber vitlöken som en gud, eller nåt...
 
Det är inte konstigt att den har använts så flitigt under tusentals år då den gör under för hälsan, något man länge förstått... Bäst är den när den är rå och pressad; när man pressar den utsöndras nämligen ämnet allicin som är speciellt och särdeles hälsobringande :) Det är just detta ämne som också ger vitlöken dess säregna lukt, men den brukar minska om man är en van vitlöksätare.
 
 
Vitlök är en släkting till den vanliga, gula löken och purjolöken och är enormt rik på antioxidanter och hjälper kroppens immunförsvar; därför används den ofta för att förebygga främst förkylning, men även andra sjukdomar så som exempelvis cancer. Den innehåller även ett flertal vitaminer och mineraler, såsom kalcium, folsyra, järn, magnesium, fosfor, kalium, selen, zink, C-vitamin och vissa B-vitaminer. Den tunnar ut blodet så det flyter på friare och lättare och därmed motverkar risken för blodpropp. Den sänker det dåliga kolesterolet och har en naturlig antibiotisk verkan, utan att paja de goda bakterierna som läkemedel annars gör - vitlök är nämligen probiotisk & prebiotisk och motverkar därmed infektioner/inflammationer. Hudåkomman Rosacea kan hållas i schack med hjälp av kontinuerligt intag av rå vitlök.
 
Rosacea:
 
 
 
Vitlök renar, rensar och stärker hela dig. Den är dessutom en fantastisk smakgivare i matlagning, så det finns helt enkelt endast goda, positiva saker med denna lök. Som ytterligare bonus höjer den din förbränning och reglerar blodsockret så du håller dig mindre sugen och hungrig; bara en sådan sak :) 
 
 
Man kan i princip äta hur mycket rå vitlök som helst, men om man inte är van kan det vara starkt för magen med för mycket i början. Därför ska man börja med någon enstaka rå klyfta per dag för att sedan trappa upp. Magen vänjer sig snabbt och man slipper därmed problem. Själv äter jag minst tre råa klyftor/dag. Visst kan jag tycka jag luktar lite viktlök, men det ligger ju något i det där med att lukten minskar efter ett tag, och oavsett - jag bryr mig inte! Värst är det i början, om man inte är van. Om man är oerhört känslig för lukten finns det ju vitlök i kapselform, men helt ärligt är det hutlöst och onödigt dyrt och inte alls lika nyttigt som den rena råvaran (oavsett vad som påstås på förpackningen...). Så, gott folk; börja redan idag! Det finns BARA positiva saker med vitlök :)
 
Obs! Man bör akta sig för att ge vitlökskurer åt hunden eller katten. De saknar nämligen vissa enzymer som finns hos människan, och därför kan svavelföreningarna i vitlöken vara farliga för dem. Att använda rå vitlök för eget, utvärtes bruk är inte heller att rekommendera då det snarare förvärrar och irriterar huden än stärker den. Invärtes bruk är det som gäller. Man är ju det man äter, eller hur var det?
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela