annelielizabeth.blogg.se

Historiskt & högst välkommet beslut av Sadiq Khan!

Publicerad 2016-06-16 00:07:00 i Skönhetsidealet,

"Under en valkampanjen lovade Sadiq Khan, borgmästare i London, att förbjuda all reklam som gör att människor anpassar sig till orealistiska eller ohälsosamma kroppsideal. Enligt honom är unga en särskilt utsatt grupp.

– Som pappa till två tonårsflickor är jag mycket bekymrad över den här typen av reklam som kan förnedra människor, särskilt kvinnor, och få dem att skämmas över sina kroppar. Det är hög tid att detta får ett slut, säger Sadiq Khan i ett pressmeddelande, enligt Metro."

Läs hela (och hoppas att vecko revyn tar till sig en smula av budskapet):

http://veckorevyn.com/livsstil/borgmastare-i-london-forbjuder-kroppshetsande-reklam/

TLDR-varning!

Historiskt! Ska fan flytta till London! Helt briljant och inte en sekund för tidigt! Blev nästan gråtfärdig av glädje när jag insåg hur STORT detta faktiskt är.

Hoppas innerligt vi tar efter snarast och hoppas Gudrun Schyman inte BARA snackar om sexualiseringen tillika objektifieringen av kvinnan, som naturligtvis bör minska radikalt då det är helt åt helvete att denna får finnas kvar i den utsträckning som den gör (jämför med densamma av män som är näst intill obefintlig förutom en nanoprocent som innebär Beckham i tajta kallingar med kuk-retuschering) bör redigeras än förbjudas; det vill säga: Javisst kan det vara en & annan objektifierad, sexualiserad dam - ser inte det som en komplett förnedring per sig, faktiskt inte, men se för jisse namn till att ge oss budskapet att vi alla, oavsett kroppstyp, kan få lov att vara sexiga! Och se till att karlarna objektifieras/sexualiseras i lika stor utsträckning om det ska ske över huvud taget och luckra för fasiken upp de mossiga stagnerade könsrollerna i media där männen är aktiva och vi kvinns passiva. En tidning som Hälsa t.ex - för att klaga ytterligare lite till på den jäkla tidningen som visst kommit att bli ett himla gnällobjekt för min del; varför i hela friden har de fortfarande 2016 saaaaaamma tradiga omslag med ett hysteriskt leende kvinnofejs vars leende bländar en och vars "hälsosamma" uppsyn snarare skrämmer än inspirerar?! Jag och min bästa vän Z tycker det mer ser ut som omslaget till en Jurassic Park-film än en tidning om Hälsa!
Varför synes aldrig en karl på omslaget? Tidningen vill uppenbarligen bara vända sig till kvinnor och förpassa männen till bygga muskler-blaskorna... det är väl inte manligt nog att bry sig om hälsa :P Ha en aktiv kvinna på omslaget NÅGON gång! En tjej som klättrar i berg, tränar med hantlar eller eller vad fasiken som helst! Är så less på det där att vi bara ska sitta rakt upp och ner och utstråla hälsa, vitalitet och skönhet under tiden som det är full aktivitet och action på varenda tidning som vänder sig till män! GUD, vad mossigt det ska vara! Okej, det FINNS en och annan tidning som typ iForm där kvinnorna är aktiva på omslaget, men... Nä nu ska jag ge mig innan jag får hjärnblödning! Over and out.

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela