annelielizabeth.blogg.se

Speciesism

Publicerad 2016-05-31 02:35:00 i Djurrättsfrågor & veganism, Vegansk mat,

"Speciesism (av engelska species som betyder art) innebär diskriminering baserad på arttillhörighet."
Simpelt: När folk tänker så här: "Men gud vad hemskt att de äter hundar i Kina!" men samtidigt blundar när folk äter kossor och grisar utan att blinka... Detta att ge en art högre status än en annan... det är illa. Det handlar faktiskt om LIV. Alla vill leva. Alla har rätt att leva. Kossan, kalven, fåret, lammet... alla! Varför har vi bestämt att det är okej att äta upp djur? Det att vi alla har ätit kött sedan urminnes tider fungerar dessvärre inte som argument. Idag 2016 när vi inte behöver göra det - varför fortsätter vi? För att det är gott med kött? Gott med ett släckt liv som inte längre får leva? Är det verkligen gott? Eller har det att göra med tillagning och kryddor kanske? Men! Vafan! Nu är det sommar och jag VILL grilla kött! Jag tycker det är så himla jobbigt när du hela tiden försöker få mig att äta en gurka istället för en blodig biff - för jag vill haaaa den där blodiga biffen!
Well. Vill du det verkligen? Om du visste att du kunde äta lika gott utan blodet?
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela