annelielizabeth.blogg.se

Skippa energidränagen!

Publicerad 2018-12-13 01:12:00 i Djurrättsfrågor & veganism,

Jultips: ge er inte in i diskussioner med folk som anser att julskinka är ett måste på julbordet. De som säger "men lilla vän, jag respekterar ju ditt val, då måste du respektera mitt..." Ja, ni hajar! Nej säger jag. Jag måste faktiskt inte alls. För det finns saker man ska respektera och saker man inte ska respektera och detta med "rör inte min jävla julskinka, för jag är en inskränkt person som gillar att äta ett mördat djur som dessutom bidrar till att klimatet går åt helvete" hör fan inte dit! "Peace love and understanding"? Eller "Peace love and kognitiv dissonans"?
Känner att jag borde säga något här, eftersom jag är en flitig antagonist till julbord som dignar av döda djur… Att tvinga folk skippa köttet kan eller bör man inte göra. Däremot kan man försöka få fler att tänka på de små som inte kan föra sin egen talan, och det har ju visat sig fungera, för fler och fler inser att de faktiskt inte vill bidra till lidande och död, och att julen ska handla om kärlek och gemenskap är blott en klyscha om vi blundar för de som får sätta livet till för att folk prompt måste ha sin skinka :'( Låt oss möta julen med respekt för alla individer; även de fyrfotade! ;) Ät, njut, sov ut - utan att det sker på någon annans bekostnad. Det handlar om liv och död, det handlar om ett klimat som hotas, det handlar om att faktiskt välja att ta ansvar för sina handlingar och inte fortsätta bidra till något som skapar lidande. Därför är det många som bloggar och pratar om mat inför jul, för att många vill påverka till det positiva, och det är är inte frågan om orespekt och tvång. High five för vegojul!! <3

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela