annelielizabeth.blogg.se

Veganer - extrema? Du har alltid rätt som vegan!

Publicerad 2018-07-10 04:35:00 i Djurrättsfrågor & veganism,

Det finns så himla många sammanhang här i livet, som du som vegan behöver stå ut med/förklara. Det kan räcka med att du sitter hemma i Värmland med dina nära och kära och äter mat som är ämnad för tillfället; Julmat/julbord = frågor kring varför du inte äter som alla de andra. Misströsta ej! För det första brukar de flesta vara betydligt mycket mer öppna för en vegankost än vad man kanske kan tro och för det andra... well, är de inte öppna så tro aldrig att det är fel på dig. Nej, du har per automatik rätt som vegan.
 
Ursäkta att jag säger det, men så är det, punkt slut. På alla plan har du rätt, vad gäller djuren, hur de behandlas & mördas på löpande band, miljön & hälsan.
De kan komma med "Men vi har ätit djur i alla tider och det måste vi fortsätta med, hur skulle du själv göra om du var ett lejon? Hur ser du på det att ett lejon dödar och äter upp sitt byte? Vi gör bara det som är naturligt för oss!" och så vidare. Alltså, nej. Så dumt och hela den där grejen med lejon och rovdjur är ju ämnad åt någon med lägre intelligens, för alla fattar väl att ett lejon inte springer efter en sojakorv? Nä, exakt. End of discussion. Och för att förklara detta lite snabbt: Prova att förklara för ett lejon att hen inte behöver glufsa i sig av den där stackars zebran. Tänker lejonet då; "Jaha, va, jag kan gå dit på Ica och köpa mängder av det jag behöver äta nu när jag är så himla hungrig" eller tänker lejonet "Fuck you, jag är lejon och jag äter vad jag vill"? Ärligt talat  - spelar det någon roll? Och... stämmer det verkligen att vi ätit kött och blivit smartare just därför? Att vi har blivit smartare i och med att vi levt som grottmänniskor?
 
Eh, det där argumentet faller ju på sig självt, vilket är superroligt! Inse! Vad vi gjort för längesedan och huruvida vi blivit smartare av detta är väl avslöjande nog; alla lever som om djuren de äter upp inte har några känslor och alla är tydligen blinda och döva så fort en vegan säger sitt angående saken; så har vi blivit smartare pga av att vi ätit så himla mycket kött? Men jösses; det är ju som om hjärnan snart skall implodera på vissa av oss. Ni får väl åtminstone anstränga er för att locka fram er lilla gnutta empati som gör att ni inte lika gärna kan gå ut och hetsäta små barn och små hundar till frukost!
 
Skärp er och använd hjärnan så kommer världen bli sååå mycket bättre. En simpel fråga; Vad är djuren i djurindustrin tycker du, om inte våra slavar...? Varför får du din mjölk från Arla och din färs till tacomyset? Jo, för att någon har lidit, plågats och sedan fått en bultpistol i pannan och sedan, pricken över i:et; förblött då denna ko fått halsen söndertrashad! Och så tycker ni att veganer är extrema?
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela