annelielizabeth.blogg.se

Svar på tal

Publicerad 2011-08-30 19:57:30 i Djurrättsfrågor & veganism,

1. "Det är så överdrivet det där med att köttkonsumtionen är en sådan miljöbov! Även vilda djur bidrar till klimathotet - ska vi döda alla djur?"

Svar: Nej, det är inte det minsta överdrivet! Forskarna VET att köttindustrin är den allra största boven; värre än bilarna och flygen tillsammans; det är fakta! Svart på vitt. Det är inga gulliga halvmesyr-teorier vi vegetarianer/veganer kommer dragande med; det är SANNINGEN. Alla vet om detta, men inget görs, för folk är fega. Politikerna vet så jävla väl vad de borde göra, men av rädsla för att förlora väljare fegar de ur och gör inte ett jävla jota med vad de vet; nämligen att det allra bästa sättet att komma tillrätta med miljöproblematiken är att folk drar ner kraftigt på sitt köttätande. Och ja, även VI bidrar till koldioxidutsläppet men vi existerar ju inte i den storskaliga massindustri som djuren gör! Det gör inte vilda djur heller.

 

Som det ser ut nu föder vi ju upp djur i MASSOR runt om i världen; det är knappast ett naturligt antal djur som existerar! Med ett NATURLIGT jordbruk där djuren får leva hela långa livet (som det är meningen och inte som nu när de mördas efter blott 5 år!!!!), och inte föds upp i en makabert stor utsträckning som i dagens djurindustri, skulle jorden överleva! Om man nu prompt vill käka kött får man väl äta djuret när det väl har dött av naturliga orsaker som ålderdom (jag skulle dock begrava kossan och inte äta den, på samma sätt som jag inte skulle vilja knapra i mig en död vän!), när det fått leva i alla sina glada, naturliga och FRIA dagar i 25-30 år (en ko blir normalt så gammal!!!). DET skulle vara hållbart! Och det VET forskarna så jävla väl (de vet att man skulle kunna lösa jordens svältproblematik  IDAG om man använde sojabönor som föda; för att bara nämna en sjukt bra ICKEANIMALISK sak med fullvärdig näringssammansättning som INTE ORSKAR MILJÖFÖRSTÖRING, LIDANDE, TORTYR OCH DÖDANDE AV OSKYLDIGA INDIVIDER, och NEJ; jag är ingen abortmotståndare!!!), men...

"Orka! Jag kommer ju ändå vara död och begraven när jorden gå under, så varför bry sig?!"

Ja, VARFÖR?!!! VARFÖR?!!! Använd skallen! Använd hjärtat! Jag vet att ni har ett långt där inne som bankar med en potentiell källa till empati för ALLA individer, inte bara för de av människosläkte, men ni väljer uppenbarligen att kuva den källan intill ökentorka... vilket vore helt okej om det inte var för att DET DRABBAR ANDRA!!! Snälla; tänk LITE längre!!! Ni kan ju, om ni bara vill!!!




2. "LCHF behöver inte nödvändigtvis innebära att man äter sjukt mycket kött, och oftast väljer man ju ekologiskt framställt kött. Att äntligen hitta ett verktyg för att hantera sitt ätande och gå ner i vikt är lite som en religiös aha-upplevelse..." 

Svar: Varför välja LCHF när det finns en uppsjö av bättre dieter (om man nu måste nyttja dieter och viktminskningsmetoder över huvud taget och inte kan använda sitt eget sunda bond-förnuft)? I egenskap av människa med erfarenhet av ätstörning vet jag definitivt hur desperat man kan vara i jakten på viktnedång, men hur desperat jag än varit har jag aldrig låtit mina val gå ut över andra. Eko-kött eller ej; en mördad ko är en mördad ko, och även krav-och-eko-djurindustrin är onaturlig och utgör ett hot mot jordklotet och alla som lever på det. Måhända att den industrin är en smula bättre än den vanliga, men därmed inte sagt att den är bra för fem öre!! Om kossan får leva sju år istället för fem; är det okej att döda den då? Vad ger oss rätten att ta en annan individs liv över huvud taget när vi inte behöver det för att överleva utan kan välja att äta något som inte har fått sätta livet till?

För att återgå till det där med en längtan efter viktreducering; Jag kan rekommendera GI-metoden i vegetarisk tappning. Folk har glömt bort den metoden nu bara för att LCHF är trenden på tapeten... Dessutom har det, föga förvånande, framkommit att LCHF-förespråkarna sponsras av köttindustrin... Gulligt va?

3. "Du säger bara att du är vegetarian för djurens skull. Jag tror du är det för att försöka vara speciell och få oss andra att få dåligt samvete. Jag äter vad jag vill och eftersom jag respekterar ditt val att äta vegetariskt får ju faktiskt du respektera mitt val att äta kött! Kan du inte bara lägga ner och sluta lägga dig i folks matvanor?!"

Svar: Eh? Ja... om man utgår från sin egen falska världsbild där man säger saker man inte kan stå för, och lägger sig till med vissa värderingar som en del av sin image, är det förstås nära till hands att dra sådana här slutsatser. Jag utgår dock från min världsbild och, tro det eller ej, den råkar vara förbannat sann och verklighetsförankrad! Jag vet varför jag väljer att vara vegetarian och anledningen till att jag basunerar ut varför det valet är det rätta är inte att försöka övertyga folk om min egen äkthet och påpeka hur jävla speciell och fantastiskt etiskt medveten jag är! Anledningen är att jag vill föra djurens talan. Om min vegetarianism enbart varit ett rent egoistiskt självändamål hade jag ju hållit käften! Då hade jag inte höjt på ögonbrynen över det faktum att den homogena fis-massan trycker i sig likdelar med nöje dagarna i ända. Då hade jag inte haft anledning att "ge folk dåligt samvete". Men nu drabbar köttkonsumtionen andra än köttkunsumenterna själva - alltså tänker jag fortsätta vara en böld i röven och "lägga mig i folks matvanor" genom att fortsätta proklamera mina ståndpunkter i frågan. Glöm att jag kommer respektera valet att käka djur! Sorry, men det är inget respektingivande val någonstans.

För mig (och väldigt många andra vegetarianer/veganer) är det lika självklart att man inte ska döda och äta djur som att man inte ska döda och äta människor. Jag är övertygad om att man i framtiden kommer se på dagens köttkonsumtion som man idag ser på kannibalism; som en jävligt vriden, sjuk och barbarisk sak att ägna sig åt. Det är helt bisarrt att vi som inte bidrar till massavrättningen ska behöva förklara och försvara oss i tid och otid. Det borde rimligtvis vara vi som ber köttälskarna att försvara sig! Det är de som kastar in pengar i en sjuk industri och bidrar till en blodig massaker där djur lider, våndas och utnyttjas, inte vi!

4. "Vegetarianer/veganer kan inte leva optimalt ur hälso- och näringsperspektiv, det vet ju alla! Vi måste äta kött för att få i oss allt vi behöver för att må bra."

Svar: Detta är en allmänt spridd missuppfattning som bara handlar om ren dyngspridning från framför allt mjölk- och köttindustrin eftersom det ligger i deras (vinst-) intresse att få oss att tro  att detta är sanningen. Faktum är att en vegetabilisk kosthållning är bra ur hälsoperspektiv. Det vet man idag. Allt som pekar på motsatsen handlar om regelrätt indoktrinering och vilseledning - allt för att det äckliga pengakåta systemet ska kunna fortgå obehindrat. Och nej, soja ger inte cancer; det gör däremot kött.



5. "Vad ska hända med alla djur då, om djurindustrierna avvecklas? De kommer ju irra omkring överallt och inte alls må bra..."

Svar: Om man inte själv inser dumheten i den frågan på egen hand kan jag hjälpa insikten lite på traven: Det kommer naturligtvis ske successivt. Man avvecklar inte en sådan massindustri över en natt; man kommer inte trycka på en knapp på vilken det står "befria alla djur!" och plötsligt se en massa kringirrande djur ströva omkring runt om i världen. Det måste ske gradvis. I och med att färre djur föds upp kommer också färre vara i behov av en berfielsefront. Om kossan Rosa får leva tills hon blir gammal och dör av naturliga orsaker, och ingen annan kossa föds upp efter hennes död, fasas djuruppfödningen ut, trappas ner och slutligen kommer ett naturligt antal individer finnas kvar - som inte kommer leva under ett onaturligt förtryck.




Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Karl

Publicerad 2011-08-30 21:52:25

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=soybean-fertility-hormone-isoflavones-genistein

http://www.marksdailyapple.com/soy-scrutiny/

http://www.wnd.com/?pageId=70504

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm



Ser inte det som en särskilt bra ersättning.

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2011-08-31 00:38:20

Karl; Läs mitt inlägg om sojabönan :)

Postat av: Karl

Publicerad 2011-08-31 08:24:55

Det var efter jag läst ditt inlägg om sojabönan, och det var efter det jag hämtade länkarna.



Sedan jag började med kost och hälsa haft ett öga mot soja och vägt fördelar mot nackdelar. Nackdelarna är för många.

Postat av: Karl

Publicerad 2011-08-31 08:29:10

Tillägg:

Du bör även inse att det finns folk som tänker efter, är medvetna och fortfarande väljer att inte avstå köttet, och dessutom har fullgoda argument för det.



Tro mig, hade jag funnit hälsofördelarna soja vs kött så hade jag varit den första som hoppade ombord.

Postat av: Tigera

Publicerad 2011-08-31 12:12:41

Åh, blev faktiskt lite sugen nu på revbensspjäll till lunch.



Tramsigt att tjata om koldioxidutsläpp.. ta vilka argument du vill, men miljön är bara fjantig att luta sig tillbaka mot som en orsak. Naturen per default spyr ut sig koldioxid naturligt, i form av vulkaner och avdunstning på haven. Dessutom är det mänskligheten som sådan som är det största hotet av allt - vi blir flera, propagera istället för att vi blir färre så minskar både köttkonsumtion och eventuella miljöavtryck. Enkelt och praktiskt.



Varför välja andra dieter när LCHF uppenbarligen funkar, och bra. Varför köra GI när man kan välja att dra ned på onödiga kolhydrater ännu mera? Folk har inte glömt bort GI, utan bara tröttnat på att det ska vara så krångligt att inta föda. Med LCHF behöver man inte räkna och ha sig, utan allt sker relativt naturligt.



Veganer har en väldigt skev världsbild, antar att du lever i en väldigt skyddad bubbla för att inte skada insekter... att bubblan är placerad strax ovanför vattenytan för att inte påverka djurlivet till onaturliga vanor för de kan ju få psykiska besvär av din onaturliga närvaro med dator och mobil som strålar ut elektroner... om du tänker helhjärtat på djuren så ska du flytta från deras miljö annars kan du bara låta oss köttätare vara ifred.

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2011-08-31 23:25:29

Tigera; jag tycker DU är bra fjantig! Forskarna VET ju för bövelen att djurindustrin är värre för miljön än alla flygplan o bilar tillsammans!!

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2011-08-31 23:26:27

Karl; dina argument för fortsatt köttkonsumtion är så ihåliga att de inte ens når fram till mig!

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2011-08-31 23:27:46

Karl; du vet; inte ens om det hade visat sig att det skulle vara tvärtom; det vill säga BRA att käka kadaver och dåligt att käka vegokäk - inte ens då hade jag käkat kött! Det finns nåt som kallas empati; tycker du ska googla på det.

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2011-08-31 23:30:26

Tigera; Vem fan har sagt att man ska "räkna och krångla" om man kör med t.ex GI? varför man INTE ska använda sig av LCHF?? Eh; ja, du kanske ska läsa mitt inlägg som du nyss kommenterade. LCHF är en sjukt köttvänlig diet som sponsras av köttindustrin, och om du inte greppat det än så är jag jävligt emot den industrin.

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2011-08-31 23:32:10

Karl; du vet att det finns annat vegetabiskt att käka än just soja, om du nu är så förbannat anti. Du snackar om att man får cancer... Eh? Nej, man får cancer av kött, men...

Postat av: Tigera

Publicerad 2011-09-01 08:46:31

Tycker du får bra mycket mer tid och uppmärksamhet än du egentligen förtjänar men.. spelar ingen roll om djurindustrin hypotetiskt är värre för miljön än bilar och flygplan tillsammans, för det första är det en matematisk modell som bygger på en massa antaganden och teser, sen är allt försumbart ändå med mänsklighetens fortplantning. Titta bara på Indien och Kina, vill du påverka kan du lägga dina första 20 år enbart där på att se till att de avbefolkar sina länder med en miljard eller så..

Jag har testat både GI och LCHF, det enda som gav mig en lång mättnadskänsla utan krångel var LCHF, dock passar det inte min passion för pasta.

Man får inte cancer av kött, det är möjligen viss köttbehandling som kan bidra till cancer, men det är dock inte bevisat...

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2011-09-01 21:26:11

Tigera; Teser och antaganden säger du? Men du; varför tro på något enda vetenskapligt bevisat alls då? Varför inte bara följa hjärtat? Mitt hjärta säger mig att det INTE är okej att ta en annan varelses liv och sedan äta upp denna. Ditt hjärta är kallt. Synd om dig.

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2012-06-29 21:12:31

Karl: skit på dig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela