annelielizabeth.blogg.se

LOVA att stena mig då om inte förr!!

Publicerad 2012-02-20 01:03:22 i Skönhetsidealet,

Många jämför plastikkirurgiska skönhetsingrepp med bodymoddare (de som ägnar sig åt olika sorters Body Modifications) som tatuerar/piercar sig och gör allehanda inplantat, scarifications, brandings etc. När jag uttryckt min omåttliga aversion och kritik mot skönhetsideal som gjort (och gör) att så vanvettigt många människor valt (och väljer) att peta in silikon i tuttarna, injicera botox och fan och hans morsa i hela ansiktet, har jag flertalet gånger bemötts med argumentet att det ju är precis samma sak som att pierca/tatuera sig.

 

 

Nej. Nej. Det är en väsentlig skillnad vill jag mena; När man tatuerar/piercar sig eller gör dylika ingrepp handlar det i regel inte om ett grundläggande missnöje med utseendet. Snarare tvärtom. Det handlar om att smycka sin kropp på ett (detta är viktigt att komma ihåg!) personligt sätt. Det finns ingen norm och given regel bland bodymoddare som handlar om att just den och den specifika piercingen/brandingen/tatueringen etc skulle vara eftersträvansvärd och attraktiv att skaffa. Det finns ingen färdig mall att använda för samtliga bodymoddare. Kliver du in på en tatueringsstudio/piercingstudio får du inte automatiskt förslag på vad du bör göra för gaddning/piercing. Du väljer själv att smycka dig helt i enlighet med dina egna, personliga preferenser. Du lyssnar på din egen åsikt och tar själv ett kreativt beslut kring vad just du vill göra med din kropp. Plastikkirurgin däremot följer en och samma standardmall; den mall som formats av skönhetsidealet, och som främst media bär ansvaret för att sprida. Denna mall innefattar t.ex stora/fasta bröst, stora, fylliga läppar, höga kindeben, noll rynkor, smal kropp (utan "defekter" som tyder på ett mänskligt liv och leverne som exempelvis ytliga blodkärl) etc.

 

Det existerar inte folk som väljer skönhetsingrepp efter egna, personliga önskemål och kommer med kreativa idéer som att operera in silkoninplantat i skulderbladen eller ber om att få ett par fejkade bilringar runt midjan.

 

Har du en tunn, smal överläpp föreslås att den ska förstoras. Ingen kommer på tanken att t.ex förtydliga en redan tunn överläpp för att förstärka det befintliga karaktärsdraget och få läppen att se extra tunn ut. Har du rynkor i pannan eller någon annanstans (högst troligt om du är äldre än ett spädbarn) föreslås att dessa ska slätas ut med botox. Om du, mot förmodan, skulle vara innovativ och unik och istället be plastikkirurgen karva in ytterligare ett par fåror, för att du faktiskt tycker det är vackert med just fåror i pannan, ja... då skulle du bli nekad eftersom de som arbetar med plastikkirurgi följer mallen som tveklöst säger att fåror i pannan är och förblir odiskuterbart oattraktivt. Perrellis panna eller gå hem och förbli ful!!

 

 

Är ni med mig i mitt resonemang? Förstår ni den väsentliga skillnaden mellan vad som driver en människa att 1. Smycka sin kropp på ett personligt och originellt sätt; lägga till estetiskt tilltalande dekor som ger utttryck för den man är som person och 2. Operera om sitt yttre på grund av låg självkänsla som kommer sig av utseendes- och kroppskomplex och missnöje? Jag tycker jag varit kristallklar och tror inte jag kan uttrycka mig tydligare kring dessa två, vilt skilda, företeelser. Jag vet dock samtidigt vad hjärntvätt gör med människor. Den får folk att tro att det är den egna, personliga och högst fria (*fniss*) viljan som talar när det kommer till utseendet och huruvida man är missnöjd med det eller ej. OM detta skulle stämma; förklara då för mig varför en tjej som har jättesmå bröst känner att hon vill ha större. Varför känner hon sig missnöjd med de små brösten till att börja med?! Varför tänker hon på bröstförstoring som det som skulle kunna göra henne vacker? Varför tänker hon inte "Hmm... jag skull verkligen känna för att operera in en tredje tutte mellan mina två små... DET skulle vara coolt och riktigt snyggt på mig!"? Förklara också varför en tjej tänker på fillersinjektioner som lösningen på hennes fulhet när hon granskar sin tunna överläpp i spegeln och fullkomligt hatar det hon ser. Varför tänker hon inte lika gärna "Shit, eftersom min tunna överläpp knappt syns skulle det vara coolt att förtydliga det tunna ännu mer och göra underläppen lika tunn så min mun blir lite av ett smalt streck... det skulle jag faktiskt passa i... det skulle vara min grej..."?

 

Det finns inga som helst alternativ att välja på när det kommer till skönhet när den behandlas inunder plastikkirurgins lupp. Mallen är snäv. Plastikkirurgiska skönhetsingrepp är ett absurt och tragiskt hot mot allt personligt, unikt och säreget. De som inte begriper det är förmodligen offer för just den hjärntvätt jag försöker få folk att vakna upp ur. (Lite av ett moment 22, jag vet :P!!) Om folk inte vaknar kommer vi inte kunna se skillnad på varandra i framtiden, eftersom alla karaktärsdrag är utplånade så dags och alla ser ut att komma från en och samma monumentala jätte-livmoder.

 

 

Ps. Bli inte rädda om ni i sommar kommer se en hängbystad brud med mega-urringning husera runt Stureplan i tid och otid. Det är bara jag som föregår med gott exempel då jag lessnat å det grövsta!! Självkänsla kommer inte till dig med ett par silikoninplantat; den byggs upp inifrån och ut. Jag ska således fladdra och sladdra med hängpattarna i samma urringade toppar som silikonbrudarna på Stureplan svassar runt i; jag ska låta mig själv och mina (enligt allt och alla) fula, deformerade och totalt avtändande bröst ta plats; visa att jag bestämmer vad som är sexigt på min kropp -INTE ett gäng klonade, lobotomerade Bingo Rimér-fjantar som inte kan stava till ordet personlighet!! Ds.

 

Tack för ordet. Jag fortsätter ta det, utan att en enda själ har gett det till mig, tills någon stenar mig på öppen gata alternativt nollställer min hjärna varpå jag omedelbart bokar tid för botox-/fillers- och silikon-ingrepp i tron att 1. Det höjer min självkänsla eftersom jag ju känner mig snyggare. 2. Påstår att det är mitt eget, personliga och högst fria (*fniss*) val... Pps. Händer nollställandet - LOVA att stena mig då om inte förr!!!! Dds.

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Plastikkirurgi

Publicerad 2012-03-13 22:50:18

En bodymoddare är en helt annan sak jag håller med! Plastikkirurgi använder man sig av för att bli vacker, bodymoddare förändrar utseendet helt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela