annelielizabeth.blogg.se

Alkohol och socker i en upp och ner-vänd värld...

Publicerad 2012-09-22 23:30:00 i Diverse tankar,

Alkohol är en lömsk drog som skapar aggressivt folk, ändå är den fullt accepterad och tillåten. Rätt sjukt egentligen att det är olagligt att röka en liten joint som blott gör maja-idkaren lugn, sävlig, harmonisk, go och glad under tiden som alkohol får flyta fritt och obehindrat. Varför är det så? Samma sak med socker... Vi vet idag att socker är ohälsosamt och kan skapa sockerberoende. Ändå görs just ingenting. Socker ingår som tillsats i var och varannat livsmedel, utan att det över huvud taget finns fog för det då det finns naturlig, bra och icke beroendeframkallande sötma man kan använda istället. Fruktsocker till exempel, eller Stevia som nu kommit ut på marknaden - ett helt naturligt alternativ till andra sötningsmedel som är av artificiell art och som vi trots allt inte riktigt har koll på vad gäller hälsofara på sikt...
 
 
 
Alkohol skapar beroendeproblematik och missbruk. Alkohol skapar våld. Alkohol skapar kort och gott problem. Jag dricker gärna, jag säger inget annat. Jag är ingen absolutist utan tycker om känslan av att bli full. Jag tycker om en kall öl (eller flera...) och mår gott när jag dricker. Det kan jag knappast sticka under stol med, och jag ljuger ogärna. Jag slappnar av, blir gladare och mer social under alkoholens inverkan. Visst är det så. Just därför är denna dryck så jävla lömsk. Man vill ju allra helst vara sådär lagom-full och go jämt - inte sant? Men det går ju inte. Då ryker levern och resten av ditt liv med den. 
 
 
"Alkohol löser inga problem! Det gör inte mjölk heller". Nej. Sant. Men sist jag kollade skapade inte alkoholfria drycker problem - till skillnad från alkoholhaltiga... tänkte smartskaftet, som kom på det långlivade citatet, på det kan man ju undra...
 
 
 
 
Men varför är det då lagligt med all skit som förgör och förstör? Varför får man inte ta en liten joint hemma på balkongen men supa sig redlös på sprit? Varför är det lagligt med tobak som dödar under tiden som det knappt hunnit bli okej att ingå samkönat äktenskap? Varför är världen så jävla upp och ner-vänd?!

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Jens Olsson

Publicerad 2012-09-22 23:35:34

Mjäkhet och rädsla för att tappa väljare bland beslutsfattarna.

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2012-09-22 23:36:14

Jens Olsson; ja, det är väl så... :P Tragiskt men sant...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela