annelielizabeth.blogg.se

HUR alternativ är du?

Publicerad 2013-01-28 02:08:00 i Trender,

Handen på hjärtat; vet du inte riktigt om du gillar en låt innan du googlat på gruppens namn, hört dig för bland de "alternativa" och kollat upp de som skapat musiken? Känner du att du inte vill "äventyra" din alternativa sida genom att helt sonika handla kläder efter totalt eget huvud, utan känner ett behov av att kolla upp lite innan; kolla upp om det är "okej" eller ej att köpa ditten och datten av oro för att vara för "vanlig"? VAD är alternativt? Uppsprejat, tuperat lila hår, vitt puder och svart läppstift? Jo. Absolut. Visst. Det är knappast vad H&M-modellerna satsar på när de smajlar in i trendsättarnas fjösiga, lama och gråa svenne-banan-kamera. (Det är de för fega för...) Det är både snyggt och en smula ovanligt så sett... Absolut! Säger inget annat! Men HUR alternativ är du? Egentligen? Hur många andra i din umgängeskrets springer runt med exakt samma frilla som du - när du tänker efter? Hur mycket är du och hur mycket är något kommet från en mall som handlar om att du, i egenskap av just "alternativ", skall vara och se ut på ett visst sätt? Handen på hjärtat?! 
 
Det finns knappt en enda genuin och sann alternativ människa! Ledsen att säga det högt, men hur mycket en del än försöker görs ju dessa försök inom mallarna för vad som är okej... Inte alls genuint alltså, och således inte alternativt heller.
 
Det är få förunnat att våga vara sig själva på allvar - oavsett om detta innebär att man inte platsar i en viss kategori för "det unika och alternativa" som folk skapat genom tiderna. En sann alternativ människa, enligt min mening, är en människa som helt och hållet går in för att vara sig själv, oavsett vad detta innebär i fråga om kläder, accessoarer, musikstil etc. DET är det sanna alternativa!!! Fuck färdiga paket där man ska ha vissa attribut för att anses tillräckligt udda!!! Fuck alla jävla mallar och kategorier och VIPS; DU ÄR EN SANN & ÄKTA ALTERNATIV INDIVID!!!! Vill du vara alternativ på riktigt? Tja... VAR DIG SJÄLV!!!!!
 
Alternativa:
 
 
Andrew Eldritch (Sisters of Mercy); lirar ena dagen live i orange sarong och andra dagen i neongul t-shirt och simpla brallor. Inte särskilt mycket gotisk svartrock där inte alltså... Alternativt? Ja! I allra högsta grad!
 
Jag har säkerligen de flesta "godkända" attribut för att passera som en "alternativ". Jag har gaddningar, piercingar... jag klär mig allt som oftast i svart och lyssnar aldrig på Britney Spears... Grejen är att om/när jag slänger på mig en lila/petrolfärgad/mörkblå, indisk tunika med brodyr anses jag uppenbarligen inte längre som "alternativ" enligt paragrafryttarna som påstår sig vara så himmelens alternativa. Det blir sannerligen kul ironi... Om jag har på mig ett par knallgröna plyschbrallor ingår nämligen inte dessa i det "alternativa" facket... Tro mig; jag är snart 32 bast och jag har stött på detta om och om igen; dessa regler för vad som är alternativt och inte. *SUCK*
 
Att folk som nyttjar dessa regler inte hajar att de är lika begränsade och skitnödiga som de som slaviskt handlar den senaste soffan på Ikea är för mig en gåta!!! 
 
Obs!!!!!!!!! Viktigt: Bara för att jag nämner tuperat lila hår, vitt puder och svart läppstift betyder givetvis inte det att jag syftar på nån enstaka person! JAG gillar lila hår och svart läppstift :) Jag ifrågasätter bara ( som vanligt) allt som handlar om fasta mallar och detta att följa ett ideal, vilket jag anser vara något begränsande för oss alla :)
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stina

Publicerad 2013-01-28 03:09:17

Hej! trillade just in på din blogg... måste bara säga att du är cool! :)

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2013-01-28 03:10:15

Stina; Man får tacka!!! Det är jag nog inte alls, men kul med nån som inte bara läser utan läser OCH kommenterar :)Tusen tack!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela