annelielizabeth.blogg.se

De lider, oavsett urspung - bidra inte till deras lidande!

Publicerad 2017-08-23 02:09:00 i Djurrättsfrågor & veganism,

 
 
Men sååå illa är det ju inte här! Jämfört med i många andra länder...
 
Hade det varit människor vi utnyttjar - människor som lider och sedan dödas för att vissa av oss anser att det är helt okej hade det inte varit frågan om "vi använder människor i Sverige eftersom vi har LITE bättre koll på huruvida de lider här i vårt land jämfört med andra länder". Nej, vi hade direkt insett att vi inte skulle vilja bidra till lidandet och döden dessa människor utsatts för, men nu är det de stackars djuren utan värde det handlar om och dem kan vi tydligen exploatera, plåga, döda och äta upp... En individ - ett liv som föds upp för att sedan gå till spillo, för att vi sätter oss över detta liv... När och hur kan detta vara ok? Vi är inga lejon eller tigrar som jagar våra byten utan att veta bättre, utan att ha något val. Vi är (vissa av oss) civiliserade människor med empati som inser att vi har ett val att välja annorlunda. Annorlunda mat på tallriken. Mat som inte inneburit att ett liv gått till spillo. Och mjölk... well. Allt hänger ihop. Men jösses, kossan måste ju mjölkas! Annars mår hon dåligt. Sådant minns jag att jag hörde från min barndom, och sådant trodde jag på själv, tills jag insåg att anledningen till att hon behöver mjölkas är att hon berövats sin kalv som normalt suger på sin mammas spenar för att "mjölka" henne och äta. För att inte skriva en lång roman; Läs: https://www.djurensratt.se/djur-i.../kor-kalvar-tjurar
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela