annelielizabeth.blogg.se

Elefanten i rummet - soja

Publicerad 2018-11-09 00:36:00 i Djurrättsfrågor & veganism,

 
Återigen får jag höra att vi veganer är hemska som konsumerar så mycket soja. Jag pratade med en vän (som älskar att dricka ko-mjölk) som säger att han sett ett program som tar upp både för och nackdelar med både vanlig ko-mjölk och vegansk växtdryck. Han visste inte på rak arm var han sett detta program men han var klart upprörd över veganers vanvettiga konsumtion av just soja! Och det där känns lite 1996 för mig, men visst... Läs gärna:
 
 

Nu delar jag ren info, detta är inte mina egna åsikter:

Svensk konsumtion påverkar sojaodling

Den svenska konsumtionen av animaliska livsmedel har direkt koppling till sojaodling framför allt i Sydamerika. Den svenska livsmedelsmarknaden måste därför ställa krav på och stödja en mer ansvarsfull utveckling samt bidra till att utveckla en marknad för mer ansvarfullt producerad soja.

Idag utfodras svenska djur också med stora mängder soja som importeras från framförallt Sydamerika. Denna rapport ger en bild av sojans användning i Sverige i form av djurfoder och livsmedel och vilka konsekvenser användningen och importen får för miljön i både Sverige och i produktionsområdena i Syd – problemen är stora.

Rapport: I nuläget används omkring 90 procent av sojan till foder till djur.

Under de senaste decennierna och i dagsläget har soja varit och är det vanligaste proteinfodret i Sverige. Soja används främst som proteinfodermedel i mjölkproduktion och i köttproduktion med enkelmagade djurslag som gris och kyckling.

Källa: Naturskyddsföreningen & WWF

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela