annelielizabeth.blogg.se

Lightläsk dödar!

Publicerad 2019-02-19 04:23:00 i Djurrättsfrågor & veganism,

Ja. Och jo. Och även jadå. Fast näe, inte riktigt...
Stora mängder lightläsk med en jääävla massa sötningsmedel = inte så hälsosamt. Nej, det fattar vi nog. Men; hur kommer det sig att lightläsken är ond, och något du gärna proklamerar bojkott för när du dricker din latte med mjölk samtidigt som du tuggar i dig en knäckemacka med Bregott & lagrad prästost och sedan, till middag avnjuter en välstekt Fransyska med äggstinn sås..? 
 
Vilka lider och dör i detta drama på allvar? Den som dricker Pepsi Max eller den som gottar sig i en massa ofräscha animalier? Och; frånsett konsumenten av dessa livsmedel, om man nu får lov att kalla likdelar och läsk för detta, vem lider och dör? Petflaskan med läsk eller kossan med mjölk? 
 Först detta:
Sen detta: 
 
Okej, ni börjar haja min poäng. Det jag nu undrar är:
Bryr du dig endast om hur du ska ändra din kosthållning om det inte innebär några större uppoffringar för din egen del? Känns det lättare att skälla på lightläsk, som du ju ändå inte nyttjar särskilt ofta, än på kött och hela den makabra, barbariska industrin eftersom du är såååå involverad i den sedan barnsben, då du fått lära dig att kött och mjölk är bra? Känn efter - kan det inte ligga någonting i detta? Well, well... jag avrundar och hoppas jag sagt något litet betydelsefullt. Ps. De kan inte föra sin egen talan. Vi måste föra deras talan. De lider. De dödas. Vi har ett val. Ds.
 
För övrigt kan ni lugna er genom att läsa detta angående sötningsmedlet ni är så jävla rädda för - Livsmedelsverket säger:
 
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel/aspart
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela