annelielizabeth.blogg.se

Indisk daal med havreris

Publicerad 2020-07-09 17:26:00 i Vegansk mat,

 
3 dl röda linser
1 gul lök
2 tomater
1 msk tomatpuré
2 morötter
4 st vitlöksklyftor
1 bit ingefära (eller ingefärspulver - det duger fint!)
1-2 chili - torkad eller färsk (eller torkade chiliflakes - det duger fint!)
1 tsk spiskummin
1 tsk gurkmeja
1 tsk cayennepeppar eller chilipulver
1 tsk korianderpulver (är själv inget fan av det så skippade det, blir gott ändå!)
1 tsk garam masala
2 dl kokosmjölk eller vegansk matlagningsgrädde t.ex imat matlagningsgrädde (kan ersättas med vatten men det blir garanterat tråkigare då!)
ca 4-5 msk olja till stekning
Salt och peppar
Ca 6 dl vatten
 
Hacka lök, morötter, chili, tomat och vitlök. Riv en bit ingefära.
Hetta upp oljan & stek lök, vitlök, ingefära & chili en stund. Släng sedan i morötterna och tomaterna. Rör ner tomatpurén & alla övriga kryddor. Fräs ca 3 min. Blanda i linserna och 5-6 dl vatten. Rör om, låt sjuda 30 min. Rör om då och då och tillsätt eventuellt mer vatten om det tenderar att bränna fast. Ha i grädden/kokosmjölken.
Rör gärna ner lite färsk bladspenat också, när ca 5-10 min återstår av tillagningen :)
Toppa gärna med lite soygurt och servera till ris, t.ex havreris från frebaco som jag hade till min daal.
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela