annelielizabeth.blogg.se

Alla är vi lite skadade

Publicerad 2020-10-01 00:54:00 i Djurrättsfrågor & veganism,

Det är ju faktiskt som så att vi alla är skadade & hjärntvättade. Jag är vegan idag, men jag har också ätit kött, mjölk och ägg utan att protestera. Jag har älskat blodpudding! Jag har älskat lagrad prästost, omelett, korv med bröd, hamburgare, ostbågar, messmör, mesost och fan och hans moster! Jag är dock en hyfsat civiliserad person som kan avstå de där sakerna jag tycker tilltalar mina smaklökar utan att jag för den sakens skull behöver bidra till lidande och död.
 
Tidigare reflekterade jag såklart inte över var osten kom ifrån. Ost på macka = gott. Punkt. Sedan började jag få information om vad ost var, och i slutändan vad den utsätter djuren för... och i nästa skede vad JAG utsätter djuren för när jag äter denna...
 
Nej, sannerligen handlar det inte bara om kött - det handlar om precis alla animalier och jag ställde mig själv frågan om jag ville bidra till lidande och död. Jag kom fram till att, nej tack. Det vill jag inte. Jag blev vegan.
Jag insåg att det inte bara handlade om att sluta äta kött som ju såklart var mer självklart då det ju innebär att man äter ett dödat djur. Det där lidandet blir ju mer konkret då! Nej, jag började förstå att mjölk, filmjölk, yoghurt, ost, fetaost också var problematiskt. Varför i hela friden skulle det vara fel? Jo. Jag hajar idag precis allting, och i och med min vetskap har jag också ett ansvar gentemot djuren jag ju älskar. Jag är vegan för djurens skull i första hand. De har ingen egen röst, så vi måste föra deras talan!
Eller ska vi vara kvar här?
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela