annelielizabeth.blogg.se

Mossiga könsroller

Publicerad 2010-12-27 18:09:47 i Könsroller och invanda mönster,

Jag önskar verkligen att det blev mer öppet i vårt samhälle när det kommer till könsroller. Tycker det är så oerthört snävt som det ser ut idag med rosa och dockor för flickor och blått och bilar för pojkar. Det finns snubbar som gillar att bära kjol och varför ska de skämmas för det?
 


Mallarna är extra snäva för just män; om en man bär klänning upplevs det som mycket mer provocerande än om exempelvis en kvinna bär kostym. Det är sorgligt att det fortfarande är så här; jag tror att folk skulle må så mycket bättre och känna en stor frihet om man luckrade upp dessa stagnerade regler. Det är 2010 - inte 1810!


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Rickard

Publicerad 2010-12-29 11:10:50

Ah. Dessvärre tror jag vi är långt borta, så länge leksaksaffärer, dagisfröknar, lärare och inte minst föräldrar med en dåres envishet baxar barnen in i stigmatiserade och cementerade könsroller. Deppigt.



Men jag gör vad jag kan, och har mitt finaste nagellack på mej nu! :-)

Postat av: Ann-Eli

Publicerad 2011-01-14 07:48:11

Ja, det är rätt, Rickard!! Önskar det fanns fler som du!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

annelielizabeth

Vegan sedan drygt 10 år. Drar mig inte för att säga min mening, vilket i den konventionella normen kan landa som "Pubertal idiot" men som hos de flesta med ett hjärta som brinner för djuren och rättvisor i största allmänhet ses som livsviktiga ord!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela